Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za zakup nowych ławek!
Jak widać przypadły one do gustu nie tylko naszym Rodzicom, ale także dzieciom!
Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za zakup nowych ławek!
Jak widać przypadły one do gustu nie tylko naszym Rodzicom, ale także dzieciom!
Drodzy Rodzice!
Serdecznie zapraszamy do udziału w V edycji akcji Kredkobranie, która jest ogólnopolską akcją charytatywną mającą na celu pomoc najmłodszemu pokoleniu Polaków mieszkających na obszarze Kresów dawnej Rzeczypospolitej. Akcję prowadzi krakowska Fundacja Ignatianum wraz ze Stowarzyszeniem Korzenie.
Kredki, farby, zeszyty, bloki, piórniki, długopisy i wszelkiego rodzaju przybory szkolne oraz materiały plastyczne zbierane będą do końca września 2022 r. w szatni naszego przedszkola.
Zebrane podarunki zostaną przekazane do fundacji skąd trafią do polskich szkół oraz placówek, w których uczą się polskie dzieci na Białorusi, Ukrainie i Litwie.
Z góry dziękujemy za włączenie się w akcję!
Życzymy, aby Wasze święto było kolorowe,
radosne i wypełnione uśmiechem!
Niech czas spędzony w naszym przedszkolu,
dostarcza Wam radości i satysfakcji :)
Dyrekcja i Pracownicy Samorządowego Przedszkola nr 80
Zachęcamy wszystkich Rodziców do zapoznania się z najwazniejszymi informacjami i wskazówkami dotyczącymi adaptacji dziecka ;)
Życzymy miłej lektury!
Adaptacja - jak pomóc?
Po pierwsze rzadko udaje się przejść przez ten proces całkiem bezboleśnie. Można nieco przygotować dziecko na tę diametralną zmianę w życiu, ale mimo wszystko najwięcej zależy od charakteru i osobowości dziecka.
Przygotowanie na zmianę
Rodzice powinni rozmawiać z dzieckiem o zmianie, która go czeka, dlaczego idzie do przedszkola, co tam fajnego będzie się działo. Dziecko rozumie o wiele więcej niż nam się wydaje! Dobrze, jeżeli dziecko ma też doświadczenie zostawania z obcymi osobami – wtedy wie, że nawet jeżeli mama go opuszcza, to potem zawsze wraca. Równie ważne jest też pozwalanie dziecku na samodzielność w ubieraniu się czy jedzeniu (nawet jeżeli opóźnia to wyjście o 20 minut), bo to buduje jego pewność siebie (także co do tego, że poradzi sobie sam ze wszystkim nawet, gdy mamy nie będzie w pobliżu).
Możesz pomóc w następujący sposób:
1. W początkowym okresie adaptacji odbieraj dziecko wcześniej.Staraj się zostawiać dziecko krócej (w zależności od tego jakie zasady adaptacji panują w danej placówce) w miarę możliwości. A potem dostosuj ostateczny czas przebywania dziecka w przedszkolu do swoich potrzeb i konsekwentnie się go trzymaj! Zawsze odprowadzaj dziecko o tej samej godzinie oraz odbieraj o tej samej. Ta regularność daje dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz poczucia pewności, że po nie wrócisz (nieoczekiwane przedłużenie pobytu w przedszkolu dziecko od razu wyczuje oraz wprawi go w niepotrzebny stres i zasieje w nim wątpliwość czy aby na pewno po nie wrócisz).
2. Nie przeciągaj pożegnania w szatni.Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi. Przy pożegnaniach z nim bądź konsekwentna, uśmiechnięta i spokojna. Każde pożegnanie powinno wyglądać podobnie. Dziecko lubi rytuały, najlepiej więc aby każde wyglądało podobnie. Nie powinno być zbyt niedbałe i szybkie, ani zbyt długie i emocjonalne. Wiem, że to trudne, ale staraj się opanować swoje łzy i zachować równowagę. Dziecko okazuje te emocje, które odczytuje z twarzy opiekuna.
3. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu.Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko załatwić i jeżeli to zadziałało raz to na pewno zadziała jeszcze drugi. Bądź gotowa na trudne rozstania w pierwszych dniach, a nawet tygodniach oraz na płacz i odmowę wyjścia z domu.
4. Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że Twoja pociecha płacze.Takie zachowania u dziecka są zupełnie normalne! Jest to lęk separacyjny, który jest objawem prawidłowego przywiązania do matki, wynikającego z rozwoju. Kiedy jednak zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie, pozostawiając go w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje jego stres. Jeżeli zobaczy radosną twarz opiekuna, będzie wiedziało, że przedszkole to nic strasznego. Podobnie lęki, które matka nosi w sobie (nawet jeśli stara się je ukryć) mogą udzielić się też dziecku.
5. Nie obiecuj: „jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz”.Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Niech codzienną nagrodą za „grzeczne” pożegnanie będzie wspólna zabawa z dzieckiem i pochwała dzielnego zachowania. Wtedy możesz liczyć na to, że dobre zachowanie pojawi się częściej.
6. Staraj się określać w miarę dokładnie, kiedy przyjdziesz po dziecko. Dziecko nie ma jeszcze poczucia czasu i trzeba mniej więcej określić po jakiej czynności orientacyjnie po nie przyjdziesz. Na przykład „Przyjdę, zaraz jak się wyśpisz bądź po podwieczorku”.Nie mów więc: „Przyjdę, kiedy skończę pracę” lub „Przyjdę około 15 po południu, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzic kończy pracę, ani nie wie, która jest godzina. Najważniejsze jest to, by TRZYMAĆ SIĘ tego co się powiedziało, inaczej dziecko będzie się czuło zawiedzione, zaufanie do rodzica spadnie oraz będzie mu po prostu przykro.
7. Kontroluj, co mówisz.Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz: „ Teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk. Nie strasz dziecka przedszkolem, bo będzie się bało. Zamiast: „Nie bój się” (mówiąc to zaznaczasz, że jest coś czego może się bać) mów: „Będzie super, na pewno dzień minie świetnie”. Buduj w domu pozytywny obraz placówki.
8. Bądź cierpliwy. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co działo się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres. Daj dziecku i sobie czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji. Proces adaptacji może potrwać kilka tygodni – oczywiście to też zależy od dziecka. Krzyk i nacisk wywoła odwrotny skutek. Kiedy odpocznie, porozmawiaj z nim o placówce, ale nie zmuszaj do mówienia.
9. Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre.Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak egzekwowania zasad i wymogów ze strony nauczyciela może sprawić, że maluch odczuje chaos, a to spowoduje brak poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa w nowym miejscu. Wdrażaj dziecko do przestrzegania umów i zasad.
10. Przyzwyczajaj dziecko do samoobsługi.Pozwól mu samemu załatwiać potrzeby fizjologiczne, myć ręce i ubierać się – buduj pewność siebie i poczucie niezależności od mamy ;). Daj dziecku wygodny strój, który może pobrudzić.
11. Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela.Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzic rozmawia z nauczycielem, czuje się bezpieczne. Ważna zasada to rozmawianie z opiekunami i słuchanie ich rad. Paniom opiekunkom równie mocno jak rodzicom zależy na szybkiej adaptacji dziecka. To one podpowiedzą, czy kolejnego dnia lepiej zostawić dziecko na dłużej czy na krócej, bo mają nie tylko wiedzę, ale i doświadczenie, z którego warto skorzystać.
12. Poświęcaj czas po powrocie z przedszkola.
Należy pamiętać, żeby zwłaszcza w okresie adaptacji dziecka w przedszkolu poświęcać mu dużo czasu i uwagi w domu, żeby nie potraktowało placówki jako próby odsunięcia go od rodziców. Tym bardziej, że przedszkole to miejsce stworzone dla niego! Miejsce, które zapewnia kontakt z innymi dziećmi w tym samym wieku, rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i ruchowy, zabawę, przestrzeń na samodzielność czyli wszystko to, czego potrzebuje do prawidłowego rozwoju.
Jeśli tylko będziesz trzymał/a się tych reguł, proces adaptacji nie powinien trwać dłużej niż kilka tygodni. I potem jedyne, co zobaczysz, to radosne dziecko, które szybko daje buziaka, bo koniecznie musi już biec do swoich kolegów.
Powodzenia!
Psycholog mgr Jolanta Jakubek
W oparciu o źródła:
www.mamoholiczka.pl
www.psychoterapiaplus.pl
Spotkanie odbedzie się w sali danej grupy. Grupa I i II - PARTER / Grupa III, IV, V - I PIĘTRO
Powered by aSc EduPage