Wysokie technologie z perspektywy logopedy
09.04.2025 10:20
Drodzy Rodzice, poniżej znajduje się link do krótkiego artykułu,
który przedstawia negatywne konsekwencje zbyt wczesnego korzystania przez dzieci z urządzeń cyfrowych oraz zalecenia AAP i WHO.
Zachęcam do przeczytania, ponieważ temat jest niezwykle ważny!
Ile czasu małe dziecko może spędzać przed ekranem?Logopeda - Jagoda SiutaUrządzenia ekranowe w rękach dzieci
31.03.2025 14:041. Zagrożenia dla zdrowia i rozwoju dziecka związane z nadużywaniem urządzeń ekranowych i innych urządzeń elektronicznych:
- Negatywny wpływ na rozwój mózgu – ograniczenie doświadczeń sensorycznych związane z nadużywaniem urządzeń elektronicznych może hamować prawidłowy rozwój struktur neuronowych.
- Problemy ze snem – ekspozycja na światło ekranów przed snem pogarsza jakość snu dzieci.
- Zaburzenia koncentracji i trudności w nauce – nadmierne korzystanie z urządzeń może negatywnie wpływać na zdolność czytania, pisania i interakcji społecznych oraz rozwój motoryki małej.
- Uzależnienie – dzieci przyzwyczajają się do ciągłej stymulacji, a ograniczenie dostępu do ekranów może wywoływać silne reakcje emocjonalne, w tym agresję.
2. Zalecenia dotyczące bezpiecznego korzystania
Eksperci (m.in. WHO i American Academy of Pediatrics) zalecają:- Zakaz kontaktu z ekranami dla dzieci do 1. roku życia (WHO) lub 18 miesięcy (AAP),
- Maksymalnie 1 godzina dziennie dla dzieci 2–5-letnich,
- Rodzic powinien towarzyszyć dziecku podczas korzystania z urządzeń,
- Zakaz ekranów przed snem oraz w trakcie posiłków,
- Tworzenie alternatywnych, angażujących aktywności poza ekranami.
Ponad to przynoszenie urządzeń elektronicznych do przestrzeni przedszkolnej przez dzieci stanowi bodziec rozpraszający i negatywnie wpływa na efektywność zajęć odbywających się w przedszkolu. Może również oddziaływać na dynamikę grupy, dzieci, które nie posiadają własnych gadżetów mogą czuć się gorsze bądź zostać wykluczone.
Urzadzenia_ekranowe_w_rekach_dzieci.pdf
- Negatywny wpływ na rozwój mózgu – ograniczenie doświadczeń sensorycznych związane z nadużywaniem urządzeń elektronicznych może hamować prawidłowy rozwój struktur neuronowych.
Bezpłatne spotkanie on-line dla rodziców "Odpieluchowanie - jak to zrobić dobrze?"
07.03.2025 09:35Szanowni Państwo serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższymi informacjami dotyczącami odpieluchowania dzieci - bez stresu dla dziecka i rodzica :)
Dzień dobry! Z tej strony Mariola Kurczyńska - pedagożka, terapeutka pedagogiczna z ponad 28-letnim doświadczeniem i autorka bestsellerowego e-booka "Witaj, Nocniczku", od lat pomagam rodzicom przejść przez odpieluchowanie łagodnie i skutecznie.
Doskonale wiem, że wielu rodziców zgłasza się do Was z prośbami o wsparcie w temacie odpieluchowania dzieci. To moment, który bywa pełen wyzwań – zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
Aby wesprzeć Was w rozmowach z rodzicami, przygotowałam dwa wartościowe materiały:Artykuł "Jak odpieluchować dziecko?W bliskości, bez stresu i skutecznie?"który rozwiewa najczęstsze wątpliwości związane z odpieluchowaniemMożecie go przekazać rodzicom, by uniknęli najczęstszych błędów i mądrze wspierali dziecko w tym procesie.Z artykułu rodzice dowiedzą się m.in.:- Kiedy i jak odpieluchować dziecko?
- Po czym poznać, że dziecko jest gotowe na odpieluchowanie? [Konkretne sygnały]
- Kiedy uczyć dziecko nocnika?
- Jaki nocnik wybrać? Cechy dobrego nocnika
- Konsekwencje zbyt późnego odpieluchowania dziecka
- Jak odpieluchować dziecko w bliskości i bez stresu - 4 kroki
Bezpłatne spotkanie on-line dla rodziców "Odpieluchowanie - jak to zrobić dobrze?"11 marca 2025 (wtorek) o godzinie 20:00Dla rodziców, którzy jeszcze nie zaczęli odpieluchowania oraz dla tych, którzy mierzą się z problemami toaletowymi u dzieci (np. zaparcia, wstrzymywanie, kupa w majtkach, kupa tylko do pampersa).
Aby zaprosić rodziców na to spotkanie, podziel się z nimi tym linkiem:
https://mariolakurczynska.pl/webinar-odpieluchowanie/Na spotkaniu poruszę takie tematy jak:- 4 największe mity na temat odpieluchowania (w które wciąż wierzy wielu rodziców, co potrafi skomplikować cały proces)
- 4 kroki skutecznego odpieluchowania w bliskości i bez stresu
- Kupa tylko do pampersa - co robić i czego nie robić?
- Zaparcia nawykowe - co robić i czego nie robić?
- 4 najczęstsze przyczyny kłopotów przy odpieluchowaniu
- Jak pomóc dziecku, czyli zabawy polisensoryczne + przykład jak się bawić
Do usłyszenia!
Mariola Kurczyńska
Pedagożka, terapeutka pedagogiczna
i doradczyni rodzicielska
www.mariolakurczynska.pl